background section

Google Analytics basis: analyseer de gegevens van je websitebezoekers

Je bedrijfswebsite is tot in de puntjes verzorgd. Prachtige foto’s, vlot geschreven teksten, etc. Jullie hebben aan alles gedacht, en toch krijg je weinig bestellingen van nieuwe klanten in je mailbox. Waarom? Zoek het uit met Google Analytics. Maak een account en ontdek hoe bezoekers je website leren kennen, welke webpagina’s scoren en waar bezoekers afhaken. Wil je leren hoe je die data verzamelt en analyseert? Schrijf je dan in voor deze opleiding.
Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Online-klas

  • Opleidingsduur

    0.5 dag

  • Ik wil deze opleiding volgen in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    DL2098NOC

Wat leer je in deze opleiding?

Je gebruikt je Google Analytics-account om cijfers op te halen en te filteren. Je analyseert en interpreteert data. Je conclusies helpen je om je digitale activiteiten te optimaliseren.

  • Google Analytics-code installeren
  • Doelen en filters aanmaken 
  • Analyse van wie je bezoekers zijn 
  • Marketingcampagnes evalueren
  • Gedrag van bezoekers op de website evalueren

Doelgroep

Je bent een digitale marketeer of social media- specialist. Je wilt Google Analytics gebruiken om de digitale activiteiten van je bedrijf te verbeteren.

Methode: Online-klas

Een online-klas is een opleiding in groep die je volgt vanaf je computer.

Voor- en nadien volg je verplicht een individuele inleiding en slotstuk. Die doe je allebei online. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit gebeurt online op Karibu en doe je op je eigen tempo. Het is een essentieel en dus verplicht onderdeel van de opleiding. Om voorbereid te zijn moet je dit voortraject afleggen vóór de aanvang van deel twee.
    Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Online-klas (3 uur)
    Tijdens de klas is iedereen op hetzelfde moment online, via Zoom. Iedereen kan elkaar zien en horen. Dat maakt gesprekken, interactie en samenwerking mogelijk, waardoor je ook leert van andere deelnemers. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
    Ben je bezorgd om je privacy? Lees in onze FAQ waarom we Zoom vertrouwen als opleidingstool.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt opnieuw online op Karibu, is ook verplicht en doe je op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Vereiste voorkennis

Je werkt vlot met een computer en je weet in grote lijnen hoe websites zijn opgebouwd. Je werkt graag met cijfers en spreadsheets. Voorkennis van Google Analytics is geen must.

Je hebt bij zeer grote voorkeur :

  • een Google Analytics account,
  • of maakt er een aan en laat die in je website integreren, alvorens de opleiding van start gaat.

Programma

Deel 1: Voor de sessie (autonoom leermoment)

  • Je Google Analytics account goed opzetten
  • Je Google Analytics account configureren
  • Bezoekers en hun gedrag analyseren
  • Meetplan & de klantenreis (Customer Journey)

 

Deel 2: Online-klas

  • De Customer Journey
  • See, Think, Do, Care-model
  • Recap van jullie pre-teaching
  • Gebeurtenissen
  • Doelen
  • UTM-parameters
  • Doelgroepen & loyaliteit
  • Oefening: rapporteren & vergelijken
  • Oefening: dataweergave veranderen
  • Oefening: demografische- en interesserapporten
  • Marketing evaluation
  • Oefening: Van waar komen mijn bezoekers?
  • Oefening: evaluatie Google Advertenties
  • Oefening: evaluatie SEO-resultaten
  • Oefening: hoeveel draagt elk bezoekerskanaal bij tot mijn doelen?
  • Inhoud evalueren
  • Oefening: Bounce percentage
  • Checklist

 

Deel 3: Na de sessie (autonoom leermoment)

  • Individuele coaching om uw vragen te beantwoorden
  • Verdere configuratie van doelen en filters
  • Google Ads & Google Search Console koppelen aan Google Analytics