background section

Design thinking: creatieve oplossingen voor relevante uitdagingen

Leer hoe je de vraag achter de vraag achterhaalt: wat is het echte probleem? Je zal leren om niet te snel in de oplossingsmodus te schieten. Je zal leren hoe je je beter kunt inleven in je doelgroep. Je zal leren om je collega’s beter te betrekken en te laten meedenken over vraagstukken om zo tot creatievere oplossingen te komen.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Ik wil deze opleiding volgen in het:
    NL, EN 
  • Opleidingscode

    CL2258NCL

Wat leer je in deze opleiding?

  • Informatie verzamelen en analyseren vanuit meerdere bronnen (bijvoorbeeld internet, klanten, desk research, klantonderzoek).
  • Basisprincipes van Design Thinking kennen en beheersen.
  • Interviewen.
  • Resultaat verwerken en tot de kern van het probleem komen.
  • Formuleren van How Might We vragen.
  • Je beheerst ten minste 4 brainstorm technieken om tot creatieve ideeën te komen.
  • Je weet hoe je kwalitatieve criteria op kunt stellen om te komen tot een selectie van ideeën.

Doelgroep

Je werkt aan oplossingen om je klant nog beter te kunnen helpen. Je wilt manieren onder knie krijgen om de juiste noden/vragen bij je klant scherper te krijgen en je klantenbestand verder uitbreiden door innovatieve ideeën uit te werken. Je bent op zoek naar manieren om de vraag scherper vast te stellen én naar methodes om te komen tot meer en innovatiever ideeën. Herken je jezelf in dit profiel? Dan is deze opleiding voor jou!

Methode: Klassikale opleiding

Een klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. (Lees hier de geldende gezondheidsregels.)

Voor- en nadien volg je verplicht een individuele inleiding en slotstuk. Die doe je allebei online. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit gebeurt online op Karibu en doe je op je eigen tempo. Het is een essentieel en dus verplicht onderdeel van de opleiding. Om voorbereid te zijn moet je dit voortraject afleggen vóór de aanvang van deel twee.
    Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Klassikale les (1 dag)
    Een klassikaal deel, waar je samen met je medecursisten ‘live’ aanwezig bent. Je leert van elkaar, met de ervaringen uit deel één.
    We beloven je naast een boeiende uitwisseling met onze expert veel interactie, concrete cases en leerrijke samenwerkingen. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt opnieuw online op Karibu, is ook verplicht en doe je op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Programma

Voorbereiding (circa 1 uur)

  • Introductie over Design Thinking
  • Kennismaken met ons Casus bedrijf Bright and Clean
  • Het maken van een Environment Map voor Bright and Clean

 

Klassikale opleiding (circa 7 uur)

Op een zeer interactieve manier werk je verder aan de casus. We wisselen korte theoretische blokken af met veel hands-on oefeningen met de andere deelnemers! Design Thinking is vooral een kwestie van doen, je leert het door het toe te passen.

  • Fase 1 Design Thinking: Ontdekken - Observatie - Mindmap - Interview - Persona maken
  • Fase 2: Design Thinking: Interpreteren - Verwerken van informatie - How Might We vragen
  • Fase 3: Design Thinking: ideation - Ideation methodes - Selectie van ideeën

 

Na : (circa 1 uur)

Korte herhaling van kernconcepten, inclusief inspirerende video’s en links naar literatuur Optioneel heb je de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan met een eigen casus of onze centrale casus. Je gaat het geleerde in de praktijk toepassen en komt tot een scherpe probleemstelling. Heb je verder gewerkt op een casus dan kan je na de opleidingsdag nog deelnemen aan een reflectiecall om je case nog scherper te krijgen en feedback te krijgen van je docent en medestudenten.

 

Volgende training.

Om een volledig beeld te krijgen wat Design Thinking inhoudt, raden we je aan om ook de volgende training te volgen: Design Thinking: de weg naar een succesvolle marktintroductie.