background section

Cyberveiligheid toegelicht in 3 stappen: dreigingen, concrete voorbeelden, oplossingen

Cybercriminaliteit zal blijven toenemen omdat de ondergrondse en anonieme activiteit uitgegroeid is tot een heus "business model" dat jaarlijks miljarden inkomsten genereert. In deze opleiding gaan we in op de voor de hand liggende motieven van de criminelen en op onze kwetsbaarheid tegenover tal van middelen waarover zij beschikken om ons in de luren te leggen.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Ik wil deze opleiding volgen in het:
    NL, FR 
  • Opleidingscode

    CL2265NCL

Wat leer je in deze opleiding?

Elke vorm van bedreiging wordt van naderbij bekeken in 3 stappen:

  • het soort gevaar,
  • de mogelijke gevolgen voor ons beroeps- en/of privéleven,
  • de oplossingen, zowel technisch als gedragsmatig.

 

Aan het einde van deze opleiding begrijp je dat cybersecurity niet enkel de verantwoordelijk is van IT specialisten en dat het niet enkel om technologie draait maar dat iedereen zich mits enkele goede reflexen beter kan beschermen. Meer concreet zal je volgende dingen bijleren:

  • inzicht verwerven in de oorzaak van onze kwetsbaarheid en de motieven van cybercriminelen,
  • de gevaren herkennen en erop anticiperen,
  • instinctief de juiste reflexen aanwenden en goede praktijken toepassen voor een betere bescherming.

Doelgroep

Iedereen die de vertrouwelijkheid van zijn professionele en/of privégegevens wil beschermen.

Methode: Klassikale opleiding

Een klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. (Lees hier de geldende gezondheidsregels.)

Voor- en nadien volg je verplicht een individuele inleiding en slotstuk. Die doe je allebei online. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit gebeurt online op Karibu en doe je op je eigen tempo. Het is een essentieel en dus verplicht onderdeel van de opleiding. Om voorbereid te zijn moet je dit voortraject afleggen vóór de aanvang van deel twee.
    Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Klassikale les (1 dag)
    Een klassikaal deel, waar je samen met je medecursisten ‘live’ aanwezig bent. Je leert van elkaar, met de ervaringen uit deel één.
    We beloven je naast een boeiende uitwisseling met onze expert veel interactie, concrete cases en leerrijke samenwerkingen. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt opnieuw online op Karibu, is ook verplicht en doe je op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Programma

  • Inleiding: cybercriminaliteit, een succesvol en anoniem economisch model
  • Begrippen: terminologie in verband met bedreigingen

  • Herkenning: bedreigingen kunnen onderscheiden
    • Openbare Wi-Fi
    • Packet sniffing
    • Phishing via e-mail, WhatsApp, etc.
    • Verdachte hyperlinks
    • Social engineering Malware en geïnfecteerde bestanden (ransomware, Trojan horse, etc.)
    • Third party cookies
    • Kraken van websites en databanken

  • Demonstraties van de modus operandi van criminelen voor elk soort bedreiging: ken je vijand om hem beter te bestrijden

  • De gevolgen van elke soort bedreiging op ons beroeps- en privéleven
    • Identiteitsdiefstal
    • Verspreiden van gegevens
    • Financiële verliezen
    • Besmeurde reputatie

  • Concrete oplossingen om zich tegen elke soort bedreiging te beschermen

    • Technologische oplossingen
      • Gegevens versleutelen
      • Tools voor anonimisering
      • Beveiliging van toepassingen: browsers, sociale netwerken, etc.
      • Wachtwoordbeheer

    • Gedragsmatige oplossingen
      • Onderscheidingsvermogen en reflexen
      • Goede gewoonten


  • Samenvatting van technische best practices
  • Samenvatting van gedragsreflexen
  • Feedback en evaluatie