background section

Communicatie in projectmanagement: hoe werk ik succesvol samen in een tijdelijk team?

Wat is dé sleutel voor projectsucces? Effectief samenwerken! Dat geldt voor grootschalige projecten met veel verschillende stakeholders, dat geldt voor expertteams met een complexe ontwikkeltaak en dat geldt ook voor tijdelijk teams met een uitvoeringsopdracht; altijd weer is de kwaliteit van samenwerken doorslaggevend voor succes.

Samenwerken is de kern: opdrachtgever, team én toeleveranciers bundelen hun krachten in een project om op die manier het gewenste resultaat te realiseren en dat liefst binnen tijd en binnen budget. Dat klinkt logisch, maar de praktijk is weerbarstig. Helderheid is lang niet altijd vanzelfsprekend en samenwerken is sneller beloofd dan in praktijk gebracht.

Onze opleidingen zijn kosteloos.
Ontdek waarom en voor wie.
  • Opleidingstype

    Klassikale opleiding

  • Opleidingsduur

    1 dag

  • Ik wil deze opleiding volgen in het:
    NL 
  • Opleidingscode

    CL2200NCL

Wat leer je in deze opleiding?

Deze training richt zich op de vaardigheden, methoden en technieken die je nodig hebt om effectief samen te werken. Het programma maakt helder wat je kunt doen om medewerking te organiseren, vergaderingen vlot te laten verlopen en hoe je lastige gesprekken tot een goed einde kunt brengen. Je sluit de training af met een serie concrete tips, die je kunt gebruiken in jouw projecten.

 

Na afloop heb je: 

  • inzicht in 3 niveaus van communicatiemanagement waarmee je de samenwerking met alle betrokkenen kunt organiseren.

 

Na afloop ken je:

  • de 5 factoren voor effectieve afstemming, waarmee je constructief kunt inspelen op uiteenlopende belangen en rollen,
  • de 4 soorten project-meetings, waarmee je de voortgang in een project op een constructieve manier kunt monitoren en bijsturen,
  • de 5 cruciale gesprekken in een project, die bepalend zijn voor het behalen van een positief projectresultaat.

 

Na afloop kun je:

  • communicatie inzetten als management-tool, zodat je kunt investeren in de kwaliteit van samenwerking met opdrachtgevers, toeleveranciers, collega’s en andere belanghebbenden,
  • storing op de lijn herkennen en toepasselijke technieken kiezen om de samenwerking weer vlot te trekken.

Doelgroep

Ben je projectleider of werk je vaak samen in een projectteam? Dan is deze training zeker geschikt voor jou.

Deze training is bestemd voor iedereen, die weet dat de kwaliteit van samenwerking doorslaggevend kan zijn voor het succes en die zich daarom verder wil bekwamen in professioneel communicatie-management in projecten.

Methode: Klassikale opleiding

Een klassikale opleiding volg je samen met medecursisten op locatie. (Lees hier de geldende gezondheidsregels.)

Voor- en nadien volg je verplicht een individuele inleiding en slotstuk. Die doe je allebei online. Je startpunt is Karibu, ons online-leerplatform.

  1. Inleiding (maximaal 2 uur)
    Dit gebeurt online op Karibu en doe je op je eigen tempo. Het is een essentieel en dus verplicht onderdeel van de opleiding. Om voorbereid te zijn moet je dit voortraject afleggen vóór de aanvang van deel twee.
    Het bestaat bijvoorbeeld uit intro-oefeningen, quizvragen, video's of reflectievragen.
  2. Klassikale les (1 dag)
    Een klassikaal deel, waar je samen met je medecursisten ‘live’ aanwezig bent. Je leert van elkaar, met de ervaringen uit deel één.
    We beloven je naast een boeiende uitwisseling met onze expert veel interactie, concrete cases en leerrijke samenwerkingen. Gewoonlijk is de groep samengesteld uit zes tot twaalf deelnemers.
  3. Slotstuk (maximaal 2 uur)
    Dit laatste deel gebeurt opnieuw online op Karibu, is ook verplicht en doe je op een tijdstip dat je zelf kiest.
    Het doel? De impact van je opleiding verhogen, zodat jij écht groeit. Bijvoorbeeld de opmaak van een actieplan, quizvragen, extra leesmateriaal of wekelijkse tips in je mailbox.

Programma

Voor-traject: Prepare & Engage

  • Positief Projectresultaat & Communicatie-management: inleiding op het centrale thema en 2 voorbereidingsopdrachten.
  • 2 Modules in Karibu individueel te volgen op een zelf gekozen moment.

 

Klassikale bijeenkomst van één dag: Interact & Learn

  • Effectief samenwerken in projecten; communicatie als management-tool voor de PM, investeren in een professionele aanpak.
  • Profijt uit diversiteit; communicatiemanagement op operationeel niveau, 5 factoren voor effectieve afstemming in een multi-disciplinair team.
  • De PM als regisseur van overleg: communicatie-management op organisatorisch niveau, 4 soorten meetings, afgestemd op projectfase, functie & medium. 
  • Medewerking organiseren en omgaan met weerstand; communicatiemanagement op strategisch niveau, 5 cruciale projectgesprekken met bijbehorende valkuilen en remedies.

 

Na-traject: Reflect & Transfer

  • Hand-outs & gebruikte/aanbevolen literatuur; alle besproken bouwstenen, aangevuld met achtergrond-informatie.
  • Test & Actieplan: leidraad om de opbrengst van de training uit te werken naar toepasselijke activiteiten in de eigen praktijk.
  • 2 Modules in Karibu: dit material blijft een half jaar voor jou beschikbaar.